Accessibility icon
02.07.2024

Jedinstveni glazbeni doživljaj uz vrhunski Duo Tudor – Režić

Vrhunski, iznimno zanimljiv koncert Dua Tudor – Režić, a na čijem je programu prevladavala suvremena glazba, održan je u nastavku programa rovinjskog  20. BaRoMusa, kojeg znalački osmišljava maestro Domagoj Terzić, umjetnički ravnatelj i utemeljitelj Festivala. Duo čine nagrađivani umjetnici s bogatim međunarodnim karijerama, saksofonist i skladatelj Gordan Tudor i gitarist Mislav Režić, koji djeluje i u Grčkoj, a njihov je koncert bio pravi glazbeni dijalog glazbenih umjetnika svjetskog ranga i jedinstven užitak za publiku. Ova harmonija između glazbenika i publike dogodila se preksinoć na stalnoj pozornici BaRoMusa u rovinjskoj crkvi sv. Franje.

Glazbenici Goran Tudor i Mislav Režić pripadaju krugu vodećih glazbenih umjetnika svoje generacije. Izvode uglavnom suvremenu glazbu, a kombinacijom saksofona, klasične i električne gitare uz dodatak elektronike u pojedinim skladbama, ovaj duo izlazi iz okvira klasičnih komornih sastava te oduševljava publiku i struku. Njihov je jedinstveni projekt svoj prvi zajednički nastup imao 2020.godine, a od tada iz koncerta u koncert pomiču granice klasičnog repertoara te kroz svoje nastupe na pozornicu donose suvremene teme. Stoga su njihovi koncerti, a tako je bilo i u Rovinju na BaRoMusu, jedinstveno glazbeno putovanje kroz koje glazbenici, izvedbom i odabirom repertoara, šalju snažne poruke. Upravo ono po čemu su Duo Tudor –Režić posebni jest i njihov odabir koncertnog materijala, kroz koji se vidi društvena angažiranost izvođača. Zaista je riječ o umjetnicima koji duboko i kreativno promišljaju suvremenost. Također, Duo Tudor i Režić pripada generaciji glazbenika koji imaju posebno lijepu komunikaciju s publikom i vrlo su neposredni u nastupu, što je i na ovom koncertu BaRoMusa stvorilo ugodnu, intimnu i toplu atmosferu u kojoj je na jedinstven način srušena barijera između izvođača i vrlo koncentrirane publike.

Koncert je protekao uz znaku suvremene glazbe. Osim tradicionalnih instrumenata saksofona, klasične i električne gitare, glazbenici koriste i elektroniku koja je neizostavna u dijelu suvremene glazbene produkcije te su tako okupljenima predstavili ono što zajedno rade proteklih godina.

Ovaj duo koji pomiče granice jedinstven je čak i u svjetskim okvirima i svakako je BaRoMusovoj publici pružio jedno novo, drukčije iskustvo. Kako i sami kažu, svoje programe prilagođavaju mjestu u kojem sviraju, odnosno akustici prostora a da su o tome uspjeli pokazao je i topao, emotivan pozdrav publike i pozivi na bis kada su u velikoj završnici odsvirali skladbu Briana Enoa. Iz programa je vidljiva njihova otvorenost ka izvedbi novih skladbi pisanih za njih ili za njihove instrumente te pomno odabran repertoar. Na rovinjskom koncertu izveli su skladbu Stephena Gossa „Motherlands“, jedno od rijetkih djela izvorno pisanih za sopran saksofon i gitaru. Riječ je o skladbi koja se bavi danas sveprisutnim migracijama i nostalgijom koja je neizostavni dio života svakog emigranta. Stephen Goss se u komponiranju ove višestavčane kompozicije poslužio elementima židovske, ruske i američke tradicijske glazbe koje su umjetnici vrlo ekspresivno predstavili na ovom BaRoMusovom glazbenom susretu publike i izvođača. Na programu je bilo i djelo Mauricea Ravela:“Pièce en forme de Habanera“, a skladba s diskretno inkorporiranim elementima španjolske glazbene tradicije očarala je okupljene. Uslijedilo je djelo Sande Majurec „Les ombres longues“ koje je pisano na narudžbu dua Tudor – Režić za električnu gitaru i sopran-saksofon, a praizvedeno je u Parizu. Nastavak je donio  djelo Dubravka Detonija „41 kantontema“. Zanimljivo je da je ovu kompoziciju Gordan Tudor pronašao u svom poštanskom sandučiću s napomenom autora da radi s time što hoće, a što govori o tijesnim vezama suvremenih skladatelja i naših izvođača. Bard hrvatske glazbe, skladatelj Dubravko Detoni ovu je skladbu napisao u svojevrsnoj slobodnoj formi, gdje odabir izvođača i način izvođenja glazbenog materijala prepušta samim izvođačima i otvara prostor improvizaciji. Na rovinjskoj se izvedbi itekako čuo Detonijev potpis što govori o balansu koji je duo uspio stvoriti između samog materijala i intervencija izvođača što puno govori o samim izvođačima, jer bez poniznosti prema glazbi nema kvalitetnih izvedbi. Uslijedila je Režićeva obrada djela „Exit Music (For a Film)“ s antologijskog albuma „OK Computer“ Radioheada. Iznimno uspjela obrada pjesme iz 1997., koja govori o otuđenju i destrukciji suvremenog društva, oduševila je okupljene. Posebno je zanimljiva, prava glazbena putopisna priča bila kompozicija Gordana Tudora: „King City, California“, a za koju je ideja nastala tijekom američke turneje dua. Pisana je u tzv. Avanpo formi gdje autor koristi elektroniku, gitaru i sopran saksofon koji se izmjenjuju. Kako je objasnio Tudor, „skladba je audio-razglednica iz američkog gradića u kojem su navodno viđeni vanzemaljci“, a sve se to moglo i čuti i osjetiti na koncertu. Uslijedila je kompozicija Chiela Meijeringa „Autobahnkrieg“, koja, kako i naslov kaže, sugestivno kroz zvuk tematizira agresivnu vožnju na autocestama. Skladba je vrlo kontrastna, osim instrumenata koriste se i glasovi glazbenika i iznimno je dojmljiva te je bila odličan izbor za kraj koncerta. Na poziv oduševljene publike uslijedio je bis i obrada skladbe Briana Enoa „By This River“.

Koncertni doživljaj svjetske glazbene razine oduševio je publiku, a zadovoljni su bili i glazbenici. „Publika je u Rovinju na BaRoMus Festivalu uvijek koncentrirana i uvijek je tu taj osjećaj da je publika došla sa svrhom na koncert, a ne da se dođu pokazati kao što je to slučaj kod nekih drugih ljetnih festivala. Sve je to rezultat marljivog rada i upornosti organizatora da stvori publiku kroz ovih 20 godina, a sada je to urodilo plodom“, kazao je Goran Tudor.

„Hvala maestru Domagoju Terziću na pozivu i organizaciji. Čast mi je nastupiti na ovako relevantnom i renomiranom Festivalu o kojem sam više puta čuo i evo napokon sam uspio nastupiti. Cijeli festivalski program je fantastičan i bila mi je čast što smo kao duo mogli na jedan naš način doprinijeti obilježavanju 20. godina BaRoMusa“, kazao je Mislav Režić, a o načinu na koji on i Goran Tudor pomiču granice klasične gitare rekao je: „Volimo svirati, volimo istraživati. U jednoj smo fazi kada se ne bojimo pomicati te granice. Mislim da nama i budućim naraštajima to može samo pomoći. Što se tiče klasične gitare, ona je utjecala na razvoj električne gitare , a sada se nekako događa da ja posuđujem iz rock žanra tako da ako se dobra muzika izvodi nije bitno koji je žanr , ako se to uklopi u jedan dramaturški kvalitetno osmišljen program.“

Jedan od vjernih pratitelja koncerata BaRoMusa je i prof. Massimo Brajković, istaknuti hrvatski skladatelj iz Rovinja, koji je nakon koncerta kazao: „Izuzetna mi je čast što u Rovinju mogu prisustvovati koncertima BaRoMus Festivala i slušati glazbu od baroka do neobaroka. Čestitam maestru Domagoju Terziću na dugogodišnjoj organizaciji i na širokoj paleti suvremenih skladatelja koje predstavlja od Detonija do Palanovića. Veseli me što sam bio i sudionik programa i što su moje skladbe često bivale uvrštene u koncertne programe BaRoMusa, a među njima i ‘Leptir na dlanu’“, kazao je Massimo Brajković.

Ovogodišnji 20. BaRoMus Festival održava se do 16. srpnja 2024. u Rovinju, a već sljedeći četvrtak, 4. srpnja s početkom u 21 sat publika će moći uživati u glazbeno-scenskom projektu „La Belle Époque… médiévale – Srednji vijek u pariškim salonima početka 20. stoljeća“ Katarine Livljanić i Danijela Detonija Festival BaRoMus održava se zahvaljujući potpori Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Istarske županije, Grada Rovinja, Turističke zajednice grada Rovinja i Adris grupe.